שינוי במדיניות הפרטיות של פייסבוק וההשפעה על תהליך גיוס עובדים

פייסבוק ומשאבי אנוש

פייסבוק שינתה את הגדרות הפרטיות של המשתמשים שלה

כך שכולם יכולים למצוא את כולם ולראות את כולם, דבר שפותח פתח למנהלי משאבי אנוש לעשות שימוש נרחב יותר בפרופילים האישיים של המועמדים בשביל ללקט מידע ולקבל החלטה לגבי זימון לראיונות אישיים או אף לשלבים מאוחרים יותר בתהליך הגיוס ועד והחלטה של קבלה לעבודה.

כבר היום יש כלים אוטומטיים ייעודיים למשאבי אנוש לליקוט ובדיקה של מידע רלוונטי מפייסבוק ומרשתות חברתיות נוספות, כעת עם פתיחה של כלל הפרופילים עולה השאלה האם השימוש במידע מפרופיל המשתמש בפייסבוק יגלוש לתהליך הגיוס וישפיע על אופן ודרך קבלת ההחלטות בנושא מי יהיה העובד הבא של הארגון.

נוסף לכך עולות השאלות לגבי החוקיות של הדבר (השימוש במידע לא בעיית הפרטיות של פתיחת המידע ע"י פייסבוק), שכן מידע זה יכול להביא למצב של הפלייה של מועמדים על סמך נתונים כמו מעמד חברתי, מצב משפחתי, ואופן הבילוי בזמן הפרטי של מועמדים פוטנציאליים.

פורטל משאבי אנוש העלה כתבה על נושא זה: שינוי במדיניות הפרטיות של פייסבוק וההשפעה על תהליך גיוס עובדים וכאשר הועלתה שאלה על כך בדף הקבוצה בפייסבוק עלו מסר שאלות מצד מחפשי העבודה שמחדדים את הסוגיה והבעייתיות שבדבר.

להלן 2 שאלות נבחרות והתשובות שניתנו להן:


(1) אורית קרני: "יענתו לפי מה הם מחליטים בדיוק עם הבנאדם יפה או לא יפה עם הבנאדם שמן או רזה מה השטויות האלה. לפי מה הם יכולים לסנן על פי מה הם יכולים לשלול לפי החוק אסור להם לעשות דבר כזה זה נקרא שישמוש לרעה וניצול המעומד מזה נחשב בעיינהם סינון על פי מה יקבעו בפרופיל עם זה לא רק המראה הרי בפייסבוק הם לא יכולים לדעת על כישורים של בנאדם".

התשובה של פורטל משאבי אנוש:
ניתן לראות לדוגמה בתמונות את סגנון החיים של האדם: האם הוא שותה לשוכרה לדוגמה, ניתן לראות את רשימת הקשרים שלו: האם הוא מסתובב בקליקות נכונות? האם הוא מכיר אנשים מהקהילה? מה לגבי לקוחות? ניתן לראות את הסטאטוסים שהוא מעלה, על מה הוא עשה לייק ובאיזה קבוצות הוא פעיל: האם הם קשורים למקצוע? במה הוא עוסק בשעות הפנאי? האם הוא משתתף פעיל בקבוצות מקצועיות? האם שואלים אותו שאלות? ...

יש מידע רב שניתן ללקט מפרופיל פייסבוק, יש אפילו אפליקציות ותוכנות שיכולות לעשות את זה עבור המגייס. 

השאלה זה לא מה הוא יכול לקבל מזה (שכן ברור שניתן לקבל המון) אלא האם זה אתי? מה החוקיות שבדבר? ועוד שאלות שקשורות בצורך ובנכונות של שימוש במידע אישי שייתכן שלא נוגע למקצועיות או ליכולות הישירות של האדם אלא לאופי שלו!

(2) :Boaz Katz "שאלה תמימה: מה נחשב מידע "מפליל"?"

התשובה של פורטל משאבי אנוש:
בארה"ב נכתב רבות על כך שכן השימוש שם בפייסבוק מעט שונה מזה שבישראל והסוגיות איתם מתמודדים מנהלי משאבי אנוש שונים מהסוגיות של המגייסים בארץ.

לדוגמה: פרסום תמונות וסטטוסים "מפלילים" לגבי שתייה מופרזת, נטייה לבליינות יתר, ואף שימוש בסמים - כולם רלוונטיות עבור ישראל ובמקרים רבים ניתן למצוא אותם בפייסבוק בעיקר של מועמדים צעירים.

סוגיה נוספת שרלוונטית יותר בארה"ב היא עניין של עישון ומשקל יתר. עובדים שמעשנים או שנכנסים לקטגוריה של 'אוברביסט' (השמנת יתר קיצונית) מייקרים את פוליסות הביטוח של הארגון ולכן נחשבים מועמדים "פחות טובים" בגלל שעלותם גבוהה יותר עבור המעסיק.

סוגיות שיכולות להיות יותר רלוונטיות לישראל זה לדוגמה שירות צבאי ושירות מילואים. ברור שהדבר אינו חוקי אבל גם ידוע כי הדבר מבוצע בפועל מאחורי הקלעים בארגונים שונים, וחיוש סטטוסים או תמונות יכולים להעיד על כמות ימי המילואים של העובד לדוגמה.

אך לא מדובר רק על מידע "מפליל", יכולה להיות הטיה (או במקרים קיצוניים הפלייה בקבלה לעבודה) בגלל מידע חסר. לדוגמה הוכחה של יכולות מקצועיות או קשרים אישים, כמו גם זליגה של מידע שעל פניו נראה רלוונטי אך אינו מעיד בהכרח על הכלל כמו השתתפות בקבוצות מקצועיות או קשרים עם מתחרים.

מאמר בחסות: HRus - משאבי אנוש 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה